Odszkodowanie za wypadek z udziałem rowerzysty
Byłeś uczestnikiem wypadku poruszając się na rowerze? Sprawdź jakich roszczeń odszkodowawczych możesz dochodzić.
- Dokonamy bezpłatnej analizy Twojej sprawy.
- Uzyskamy dla Ciebie najwyższe możliwe odszkodowanie.
- Nie pobieramy żadnych zaliczek i opłat wstępnych.
Nadmierna prędkość oraz brak ostrożności kierujących pojazdami stanowi główne zagrożenie dla niechronionych użytkowników dróg: pieszych i rowerzystów. W miastach i małych miejscowościach ponad 85% kierowców przekracza dozwoloną prędkość – mimo obowiązującego ograniczenia do 50 km/h średnia prędkość pojazdów przejeżdżających przez niewielkie miejscowości to 76 km/h. Stanowi to śmiertelne zagrożenie zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu – przy potrąceniu przez pojazd jadący z prędkością 50 km/h (po hamowaniu) prawdopodobieństwo śmierci rowerzysty wynosi aż 90%. Potrącenie przez pojazd jadący z prędkością zaledwie 30 km/h porównać można do upadku z wysokości prawie 4 metrów, z prędkością 60 km/h – upadku z 14,5 metra, tj. z 5. piętra.
Odpowiedzialność za szkody powstałe w ruchu drogowym określa przepis art. 436 k.c. Zgodnie z nim, posiadacz pojazdu odpowiada za szkody nim wyrządzone rowerzystom na zasadzie ryzyka. W takim przypadku (zasada ryzyka) przyjmuje się, że kierowca zawsze jest odpowiedzialny za zaistniałą szkodę, chyba że istnieją tzw. przesłanki egzoneracyjne, wyłączające jego odpowiedzialność: siła wyższa, wyłączna wina osoby trzeciej lub wyłączna wina samego poszkodowanego. Podsumowując, jeżeli jako rowerzysta doznamy jakiegoś uszczerbku na zdrowiu w wyniku wypadku z udziałem pojazdu mechanicznego, wtedy nie musimy udowadniać, że kierowca ponosi winę za zaistniałe zdarzenie i szkodę, ponieważ ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.
Skoro jak wyżej wskazano, wina kierowcy nie jest warunkiem jego odpowiedzialności cywilnej, brak prawomocnego orzeczenia o winie sprawcy nie jest przeszkodą uniemożliwiającą ustalenie odpowiedzialności cywilnej sprawcy za powstanie wypadku. Postępowanie ubezpieczyciela powinno być aktywne i niezależne od prowadzonego przez organy ścigania postępowania karnego. Postępowanie ubezpieczyciela nie może się ograniczyć tylko do sprawdzenia wyniku postępowania karnego, ale winno być aktywne i samodzielne. Co do zasady przesłanki odpowiedzialności karnej są różne od przesłanek odpowiedzialności cywilnej, a tym samym nawet uniewinnienie kierującego nie oznacza automatycznie, iż nie ponosi on odpowiedzialności cywilnej za wypadek. Jeżeli doświadczyliśmy szkody jako rowerzysta, możemy domagać się odszkodowania nawet jeżeli postępowanie karne jest jeszcze w toku, a także nawet jeżeli sprawca nie został ustalony.
W tego typu sytuacjach roszczenia poszkodowanych zaspokaja specjalnie w tym celu powołana instytucja jaką jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) z siedzibą w Warszawie. Do zadań Funduszu należy min. zaspokajanie roszczeń z tytułu ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody na osobie powstałe na terytorium Polski, gdy szkoda została wyrządzona w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu mechanicznego lub kierującego pojazdem, a nie ustalono ich tożsamości, a także gdy posiadacz zidentyfikowanego pojazdu mechanicznego, którego ruchem szkodę tę wyrządzono, nie posiadał obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
W sytuacji kiedy kierowca pojazdu był nietrzeźwy (sprawca wypadku), zakład ubezpieczeń w którym samochód ma polisę OC, nie może z tego powodu odmówić nam wypłaty odszkodowania. Po wypłacie odszkodowania zakład ubezpieczeń ma natomiast prawo zwrócić się do sprawcy, który spowodował wypadek w stanie nietrzeźwości z regresem tj. z żądaniem zwrotu wszelkich wypłaconych odszkodowań.
W razie wypadku kierujący samochodem oraz inne osoby biorące udział w wypadku powinny zabezpieczyć miejsce wypadku, udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy oraz w razie potrzeby wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną lub policję. Gdy na miejsce wypadku została wezwana policja, to warto poprosić policję o wydanie notatki urzędowej o wypadku.
Jeśli policja nie ma możliwości wydania notatki bezpośrednio na miejscu wypadku, to zawsze należy uzyskać i zapisać sobie informacje w jakim zakładzie ubezpieczeń pojazd sprawcy ma zawarte ubezpieczenie OC, podstawowe dane osobowe sprawcy wypadku oraz numer rejestracyjny, markę i model samochodu sprawcy, a także ustalić w jakiej komendzie policji będzie możliwie uzyskanie notatki urzędowej o wypadku. Po wypadku należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem lub oddziałem ratunkowym przy najbliższym szpitalu. Nie powinni Państwo lekceważyć nawet najmniejszych dolegliwości.
Wypadek oraz jego konsekwencje wraz z roszczeniami należy zgłosić do zakładu ubezpieczeń, w którym pojazd sprawcy ma zawarte ubezpieczenie OC, względnie do UFG za pośrednictwem wybranego zakładu ubezpieczeń. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK zakład ubezpieczeń ma obowiązek wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie przez poszkodowanego.
Katalog świadczeń przysługujących poszkodowanemu w następstwie szkody osobowej jest szeroki i w zależności od danego stanu faktycznego może obejmować swoim zakresem: zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę, zwrot wszelkich kosztów związanych z wypadkiem tj. kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją oraz lepszym odżywianiem poszkodowanego, opieką nad poszkodowanym, transportu poszkodowanego i jego bliskich, adaptacji mieszkania stosownie do potrzeb poszkodowanego, a także przygotowania go do wykonywania nowego zawodu, zwrot utraconych dochodów za okres niesprawności po wypadku skutkujących niemożnością wykonywania pracy (prowadzenia działalności), rentę uzupełniającą, która ma stanowić wyrównanie różnicy w dochodach osiąganych przez poszkodowanego przed wypadkiem w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez niego po wypadku.
Ponadto istnieje także możliwość dochodzenia odszkodowania w zakresie kosztów naprawy uszkodzonego roweru lub otrzymania kwoty będącej jego równowartością w przypadku braku możliwości przywrócenia go do stanu sprzed wypadku.