LIBERTY DIRECT UBEZPIECZENIA odszkodowanie
Proces likwidacji szkody w LIBERTY DIRECT oraz wymagane dokumenty do likwidacji szkody w LIBERTY DIRECT
W tym artykule opiszemy najczęściej zadawane pytania dotyczące procesu likwidacji szkody oraz wypłaty odszkodowania z towarzystwa ubezpieczeń LIBERTY DIRECT.
Jak zgłosić szkodę w LIBERTY DIRECT?
Szkodę lub roszczenie w LIBERTY DIRECT możesz zgłosić na kilka sposobów:
- telefonicznie pod numerem (+48) 22 589 95 21
- e-mailem na adres [email protected]
- pisemnie na adres siedziby Liberty, ul. Chocimska 17, 00-791 Warszawa
- odwiedź najbliższy oddział LIBERTY DIRECT UBEZPIECZENIA w twoim mieście
- najlepiej skontaktuj się z naszą kancelarią, a my w sposób kompleksowy pomożemy Ci w likwidacji szkody.
Jak wygląda proces likwidacji szkody w LIBERTY DIRECT z OC sprawcy?
W toku postępowania likwidacyjnego szkody, LIBERTY DIRECT gromadzi dokumenty potrzebne do ustalenia odpowiedzialności lub wysokości odszkodowania, o ile dokumenty zgromadzone na etapie zgłoszenia szkody okażą się niewystarczające. LIBERTY DIRECT może niekiedy wymagać, aby poszkodowany poddał się badaniu lekarskiemu, które ma na celu ustalenie wysokości trwałego uszczerbku na zdrowiu oraz innych zdrowotnych następstw wypadku (tj. elementów mających wpływ na wysokość przysługujących odszkodowań, w tym zadośćuczynienia pieniężnego za krzywdę).
Jaki jest czas na złożenie wniosku o odszkodowanie w LIBERTY DIRECT?
Co do zasady czas na złożenie wniosku w sprawie wypłaty odszkodowania, ze względu na okres przedawnienia roszczeń, wynosi 3 lata od daty zajścia zdarzenia/wypadku (art. 819 §1 k.c.). Zgodnie z nowelizacją kodeksu cywilnego ten okres może być dłuższy, nawet do 20 lat. Sprawdź na naszej stronie zakładkę odszkodowanie za wypadki sprzed lat.
Jakie dokumenty mamy dostarczyć do LIBERTY DIRECT, kiedy staramy się o odszkodowanie?
Wraz ze zgłoszeniem szkody należy dostarczyć także wszelkie dowody wskazujące na zajście zdarzenia. Będą to w szczególności:
- notatka policyjna, która dokumentuje przebieg zdarzenia;
- oświadczenie sprawcy wypadku, jeżeli nie wzywaliśmy na miejsce wypadku policji;
- fotografie miejsce zdarzenia;
- dokumentacja medyczna, dotyczącą obrażeń ciała w związku z zaistniałym wypadkiem;
- np. własny kosztorys naprawy pojazdu.
Jak długo czeka się na odszkodowanie z LIBERTY DIRECT?
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej Ubezpieczyciel po otrzymaniu zawiadomienia o zajściu zdarzenia losowego objętego ochroną ubezpieczeniową, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, jest zobowiązany poinformować o tym ubezpieczającego lub ubezpieczonego. Zgodnie zaś z treścią art. 817 k.c., zakład ubezpieczeń w terminie 30 dni od dnia złożenia zawiadomienia o zdarzeniu ma obowiązek wypłaty świadczenia albo pisemnego powiadomienia osoby zgłaszającej roszczenie o przyczynach niemożności zaspokojenia jej roszczeń w całości lub w części, a także wypłaty bezspornej części świadczenia, czyli kwoty uznanej przez ubezpieczyciela do wypłaty osobie poszkodowanej.
Gdyby jednak w tym terminie nie było możliwe wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, ktorą się konieczne do ustalenia odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania, odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Ustawa przewiduje jeden wyjątek od tej zasady – przekroczenie maksymalnego terminu 90 dni jest możliwe jedynie w przypadku, gdy stwierdzenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub też określenie wysokości odszkodowania uzależnione jest od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. Co do zasady, towarzystwo ubezpieczeń jest prawnie zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego we własnym zakresie i zastosowanie tego przepisu jest możliwe jedynie w szczególnych przypadkach. Jednak bezsporna część świadczenia powinna być wypłacona w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia szkody. Osoba uprawniona do odszkodowania nie może odmówić przyjęcia kwoty bezspornej. Jednakże jej przyjęcie nie zamyka drogi do dochodzenia dalszych roszczeń.
Należy pamiętać, że dochodzenie tych roszczeń nie będzie możliwe w sytuacji kiedy podpiszemy z ubezpieczycielem ugodę, która jest swego rodzaju umową, a jej postanowienia wiążą obie strony. Powstrzymanie się lub zwłoka ubezpieczyciela w realizacji wypłaty świadczenia, czyni uzasadnionym zarzut nienależytego wykonania zobowiązania, co z kolei powoduje powstanie obowiązku naprawienia wynikłej z tego szkody, tj. zapłaty odsetek za zwłokę.
Dostałem za niskie odszkodowanie z LIBERTY DIRECT UBEZPIECZENIA. Co mam zrobić?
Jeżeli ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania lub wypłacił nam jedynie cześć naszego żądania, w takiej sytuacji powinniśmy złożyć odwołanie od decyzji. Odwołanie najlepiej złożyć na piśmie, wysyłając list polecony za potwierdzeniem odbioru do siedziby ubezpieczyciela lub alternatywnie złożyć je osobiści w jednym z jego oddziałów, pamiętając o wykonaniu kserokopii pisma, na którym pracownik będzie mógł nam umieścić pieczątkę, potwierdzającą przyjęcie pisma.
Nadto każdą nieprawidłowość w działaniu towarzystwa ubezpieczeń, w tym np. zaniżenie odszkodowania, niedochowanie ustawowych terminów możemy zgłosić do Rzecznika Ubezpieczonych i Komisji Nadzoru Finansowego. Więcej na temat skargi znajdziecie Państwo poniżej:
- skarga na towarzystwo ubezpieczeń do Rzecznika Ubezpieczonych
- skarga na towarzystwo ubezpieczeń do Komisji Nadzoru Finansowego
Jeżeli nasze odwołanie nie przyniesie oczekiwanego skutku w postaci wypłaty pełnego odszkodowania, następną drogą dochodzenia swoich praw jest postępowanie przed sądem.